Ξυπνούσαμε νωρίς νωρίς τα Σαββατοκύριακα, προκειμένου να τα δούμε στην τηλεόραση. Με το που ακούγαμε την έναρξη του τραγουδιού τους, αυτόματα χαμογελούσαμε αι όσο μεγαλώναμε και ανακαλύπταμε τον χαρακτήρα και τα θέλω μας, ταυτιζόμασταν με κάποιον από τους μπλε ήρωες (Μελένιος, Στρουμφίτα, Λιχούδης, Γκρινιάρης και τα άλλα μπλε «παιδιά»).
Τα βλέπαμε τόσο όσοι σήμερα πλησιάζουμε τα 40, όσοι πάμε για 30 αλλά και οι γονείς μας που είναι περίπου άνω των 60 ετών. Όλες οι γενιές ξέρουμε και έχουμε λατρέψει τα Στρουμφάκια. Εσένα αλήθεια ποιος ή ποια ήταν το αγαπημένο σου στρουμφάκι;
Τα Στρουμφάκια ή αλλιώς Στρουμφ, είναι μπλε μικρά ανθρωποειδή τα οποία ζουν σ’ένα μικρό χωριό από σπίτια μανιταριών, κρυμμένα μέσα στο δάσος.
Βλέπεις, δεν τα ένοιαζε να μείνουν σε ένα εντυπωσιακό σπίτι με πάρα πολλά παιχνίδια αφού έπαιζαν στη φύση και ζούσαν κυριολεκτικά μέσα σε αυτή.
Έχουν ύψος περίπου τριών μήλων, το ένα πάνω στο άλλο, δηλαδή περίπου 3 ίντσες. Ωστόσο το 2011 στην ταινία «The Smurfs» αναφέρθηκε πως είναι 7,5 ίντσες.
Το σώμα τους έχει το σχήμα αχλαδιού, ενώ το κεφάλι τους είναι ωοειδές. Τα πόδια τους είναι ελαστικά, έτσι ώστε να μπορούν να αναπηδούν εύκολα, τα χέρια είναι ευκίνητα κι έχουν μια μικρή φουντωτή ουρά. Σύμφωνα με τη Sony Pictures και τη σύγχρονη σχετικά ταινία, τα Στρουμφ μπορούν να τρέξουν δέκα πόδια το δευτερόλεπτο με κάθετα άλματα των 4 – 12 ιντσών.
Το ύψος ή τα κιλά δεν ήταν ποτέ ζήτημα για τα Στρουμφάκια, αφού ήξεραν πως η πραγματική ομορφιά πηγάζει από μέσα μας.
Τα Στρουμφ γεννιούνται κατά κύριο λόγο αρσενικά κι έτσι υπάρχουν ελάχιστα θηλυκά. Δεν αναπαράγονται με φυσικό τρόπο, αλλά σύμφωνα με τον Peyo (τον εμπνευστή τους, βλ. Παρακάτω) τα φέρνει ένας πελαργός στο στρουμφοχωριό από μια άγνωστη τοποθεσία.
Ο Peyo ήθελε να διατηρήσει την αγνότητα και την αυθεντικότητα του χαρακτήρα, χωρίς να θέσει επιπλέον προβληματισμούς και εικόνες στα παιδιά.
Τα αρσενικά Στρουμφ είναι φαλακρά (παραμένοντας όμορφα), δεν έχουν μούσι ή μουστάκι, με εξαίρεση τον Μπαμπαστρούμφ που είναι άλλωστε το σύμβολο της σοφίας κι έχει μια λευκή γενειάδα με μουστάκι.
Όλα τα μπλε ανθρωπάκια μας φορούν ένα λευκό σκούφο κι ένα λευκό παντελόνι που μοιάζει αρκετά με καλσόν, με εξαίρεση τον αρχηγό τους που φοράει κόκκινα.
Γερνούν πιο αργά σε σχέση με τους ανθρώπους και ζουν περισσότερο. Ένα στρουμφάκι, όταν φτάσει την ηλικία των εκατό ετών, θεωρείται απλά ενήλικας με πνευματική ωριμότητα ενώ τα νεαρά Στρουμφ συμπεριφέρονται ως μικρά, γλυκά, ανώριμα παιδάκια.
Και πάλι όμως δεν έχουν το απόλυτο ελιξήριο της ζωής αφού τα Στρουμφάκια δε φτάνουν τα χίλια έτη, με εξαίρεση πάλι τον Μπαμπαστρούμφ που το κατάφερε. Αυτό το γεγονός οφείλεται σ’ένα μαγικό κουτί που περιέχει έναν κρύσταλλο (Long Life Stone) που επιτρέπει τη μακροζωία στα μικρά μπλε ανθρωπάκια.
Όσο για τη διατροφή τους; Τους αρέσουν τα λαχανικά και φρούτα ενώ σε σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να απολαύσουν και κανένα hot dog!
Έτσι μαθαίναμε από μικρά ότι η ισορροπημένη διατροφή μάς κάνει υγιείς, δυνατούς και χαρούμενους!
Μην ξεχνάμε βέβαια τα μαγικά φυτά Sarsaparrilla και Smurfberries, που τρώνε και που οι μάγοι τα αναζητούν μανιωδώς. Κάπου εδώ έρχεται και ο Δρακουμέλ που είναι μέρος μιας μυστικής μαγικής φόρμουλας, η οποία μπορεί να μετατρέψει οποιοδήποτε μέταλλο σε χρυσό.
Τέλος ο εμπνευστής τους υποστηρίζει από την αρχή ότι το φωτεινό μπλε χρώμα τους είναι ικανό να θεραπεύσει κάθε ανθρώπινη ασθένεια. Μάλλον γιατί μας φτιάχνουν τη διάθεση και μας κάνουν να χαμογελάμε κάθε φορά που τα βλέπουμε όσο χρονών κι αν είμαστε!
Στις 23 Οκτωβρίου του 1958, έκαναν την πρώτη επίσημη εμφάνισή τους ως οι μικροί χαρακτήρες του κόμικ των Johan και Peewit, που δημιούργησε ο Pierre Culliford (Peyo).
Όταν ο Culliford εμπνεύσθηκε το πρώτο Στρουμφ, δε μπορούσε με τίποτα τότε να φανταστεί ότι αυτοί οι μικροί μπλε χαρακτήρες, που ο καθένας λέγεται ότι είχε ύψος μόλις τριών μήλων, θα γίνονταν ο λόγος για τον οποίο ο ίδιος θα έμενε αξέχαστος σε όλες τις μετέπειτα γενιές.
Το αστείο μάλιστα είναι ότι ο Peyo, όπως ήταν το ψευδώνυμό του, έγινε τελείως συμπτωματικά εικονογράφος! Την περίοδο που έψαχνε απεγνωσμένα για δουλειά, το μάτι του έπεσε σε δύο αγγελίες. Η πρώτη αφορούσε τη θέση βοηθού οδοντιάτρου και η δεύτερη ζητούσε εικονογράφο.
Ξεκίνησε λοιπόν από το γραφείο του οδοντιάτρου, όπου όταν έφτασε του είπαν ότι είχε αργήσει δεκαπέντε λεπτά και η θέση είχε πλέον συμπληρωθεί.
Επομένως, απέμενε η αγγελία του εικονογράφου κι έτσι απλά άρχισαν όλα. Την περίοδο που ο Peyo μπήκε επαγγελματικά στο χώρο της εικονογραφίας, το Βέλγιο είχε ήδη πολύ ταλαντούχους καλλιτέχνες κόμικ κι εκείνος είχε την τύχη να δουλέψει δίπλα σε κάποιους από τους καλύτερους επαγγελματίες του κλάδου. Ανάμεσά τους ήταν κι ο Yvan Delporte, που έμελλε να γίνει ο δια βίου συνέταιρός του στη συγγραφή.
Ο Peyo άρχισε να εργάζεται για το Le Journal de Spirou και τότε οι μικροί Στρουμφοχαρακτήρες έκαναν την πρώτη επίσημη εμφάνισή τους και γνώρισαν μεγάλη επιτυχία! Ως φυσικό επακόλουθο αυτής της άμεσης ανταπόκρισης του κοινού, πολύ γρήγορα τα Στρουμφ κυκλοφόρησαν σε μίνι άλμπουμ, με δικά τους πνευματικά δικαιώματα.
Την ίδια ώρα τα περισσότερα παιδάκια, ενθουσιασμένα με το νέο και πρωτότυπο αυτό κινούμενο σχέδιο, χρησιμοποιούσαν μανιωδώς λέξεις από τη Στρουμφο- γλώσσα.
Σύντομα, ακολούθησαν και τα άλμπουμ μεγάλου πια μεγέθους, ενώ σήμερα οι εκδόσεις παραμένουν ο βασικός ακρογωνιαίος λίθος στο πρόγραμμα των Στρουμφ, κομμάτι που έχει αναλάβει εξ’ ολοκλήρου η IMPS, που εδρεύει κοντά στις Βρυξέλλες.
Μέχρι αυτή τη στιγμή, η εταιρεία έχει κυκλοφορήσει 30 βιβλία κόμικ, που έχουν μεταφραστεί αντίστοιχα σε 25 διαφορετικές γλώσσες και κάθε χρόνο βγαίνει στην αγορά κι ένα καινούργιο που διοχετεύεται σε περισσότερες από 30 χώρες!
Το βιβλίο του 2008 κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο, μέσω της Le Lombard, που από την περασμένη χρονιά δημοσιεύει πέντε άλμπουμ με καρτούν για το γαλλόφωνο κοινό. Για να καταλάβετε για τι απήχηση μιλάμε, στη γαλλική γλώσσα και μόνο έχουν πουληθεί περισσότερα από 25 εκατομμύρια αντίγραφα!
Οι σειρές περιοδικών σε συνέχειες (τα γνωστά ως partworks) αποτελούν μία ακόμη σημαντική πλευρά του εκδοτικού προγράμματος.
Στις γαλλόφωνες χώρες, η Μ6 κυκλοφορεί από το 2004, ένα περιοδικό Στρουμφ σε δεκαπενθήμερη βάση. Κάθε έντυπο περιλαμβάνει δώρο ένα κουκλάκι Στρουμφ και ένα αξεσουάρ. Μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια αντίγραφα και τα περιοδικά αυτά κυκλοφορούν επιπλέον στις Πολωνία, Ουγγαρία μέσω της Eatlemoss, αλλά και στην Ελλάδα από τη Modern Times.
Υπάρχει επίσης η Panini που κυκλοφορεί περιοδικό Στρουμφ, από τον Ιούνιο του 2005 στη Γαλλία και από τον Οκτώβριο του ιδίου έτους στη Γερμανία. Αντίστοιχα έντυπα με τους χαρακτήρες Στρουμφ κυκλοφορούν στην Τουρκία και την Ταϊβάν.
Αυτά βέβαια είναι μερικά μόνο από τα πολλά βιβλία και περιοδικά που εκδίδονται κάθε χρόνο και βασίζονται στα Στρουμφάκια.
Εκτός από αυτά υπάρχουν προϊόντα που περιλαμβάνουν βιβλία παιχνιδιών και ζωγραφικής στην Ολλανδία, βιβλία δραστηριοτήτων εκπαιδευτικού χαρακτήρα σε μία σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, ένα βιβλίο με αυτοκόλλητα που κυκλοφορεί από την Panini σε δέκα χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι ακουστικά βιβλία που σύντομα θα λανσαριστούν στη Γερμανία.
Στην πραγματικότητα, η εκχώρηση πνευματικών δικαιωμάτων ξεκίνησε από την δεκαετία του 1960, όταν οι μικρές φιγούρες των Στρουμφ προσφέρονταν από την Kellogg’s Cornflakes.
Η διάθεση εμπορευμάτων δηλαδή παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των χαρακτήρων στο επίκεντρο του κοινού ενδιαφέροντος.
Από το 1960 για παράδειγμα έχει πουληθεί σε ολόκληρο τον κόσμο ο εντυπωσιακός αριθμός των 10 εκατομμυρίων λούτρινων παιχνιδιών, ενώ οι σωρευτικές εργασίες της εν λόγω επιχείρησης υπερβαίνουν πλέον τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια! Μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερα από 300 εκατομμύρια συλλεκτικές φιγούρες σε 500 διαφορετικά σχέδια, ενώ οι μισθωτές των πνευματικών δικαιωμάτων περιλαμβάνουν μεγάλες εταιρείες όπως είναι οι Haribo, General Biscuits, Bauer και άλλες.
Τα τηλεοπτικά Στρουμφάκια, που όλοι απολαμβάνουμε να παρακολουθούμε, ήρθαν το 1975 με το «Τα Στρουμφάκια και η Μαγική Φλογέρα», χρονιά που η δημοτικότητα των μικρών χαρακτήρων είχε «χτυπήσει κόκκινο»!
Η μουσική που «έντυσε» το τηλεοπτικό τους ντεμπούτο ήταν του Michel Legrand και τρία χρόνια αργότερα, ο Ολλανδός τραγουδιστής Vader Abraham κυκλοφόρησε το πρώτο cd single των Στρουμφ. Το single έγινε τεράστια επιτυχία στο Βέλγιο και την Ολλανδία, ενώ σύντομα ακολούθησαν και άλλες χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Από τότε που τα Στρουμφάκια προβλήθηκαν από τα μέσα, το αποτέλεσμα ήταν πολλές φιγούρες, πολλά λούτρινα κουκλάκια, περισσότερα single και αναπόφευκτα ακόμη περισσότερη τηλεόραση.
Το 1981 η Hanna Barbera άρχισε να εργάζεται πάνω σε μία τηλεοπτική σειρά για το αμερικάνικο δίκτυο NBC και συνολικά παράχθηκαν 272 επεισόδια, που προβάλλονται μέχρι σήμερα σε 30 περίπου χώρες και εξακολουθούν να κάνουν την ίδια με τότε εντύπωση, τόσο σε αγόρια όσο και σε κορίτσια!
Με τον καιρό τα Στρουμφάκια εξελίχθηκαν και έγιναν ακόμη πιο μοντέρνα, προκειμένου να διατηρήσουν τη δημοτικότητά τους.
Έτσι αποφάσισαν να συμβαδίσουν με τις τάσεις της εκάστοτε αγοράς και έγιναν pop stars στην Ευρώπη, κυκλοφορώντας άλμπουμ με techno και house μουσική και τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν πουληθεί περισσότερα από 16 εκατομμύρια CD και κασέτες, που ανέβασαν τις πωλήσεις σε περισσότερα από 40 εκατομμύρια, από τη χρονολογία του 1975 όταν και κυκλοφόρησε το πρώτο Στρουμφο- τραγούδι.
Όσο λοιπόν τα Στρουμφάκια συνεχίζουν το ταξίδι τους στο χρόνο, το αντίστοιχο υλικό είναι πλέον διαθέσιμο σε βίντεο, CD-Rom και CD-i. Μην ξεχνάμε όμως και την ύπαρξη των video games Στρουμφ που ανεβαίνουν σταθερά στην κορυφή των πωλήσεων.
Όσον αφορά τη διαδραστική (interactive) πλευρά της επιχείρησης, η RTL Disney προσφέρει online παιχνίδια που βασίζονται σε χαρακτήρες των Στρουμφ ως μέρος της συνδρομητικής ιστοσελίδας Toggo.
Ο ρουχισμός, τα παιχνίδια και τα σχολικά είδη είναι αναμφισβήτητα διαχρονικά δημοφιλή και διατηρούν στην επικαιρότητα τους μικρούς μπλε χαρακτήρες.
Στην Αυστραλία τα καταστήματα Jay Jay λανσάρουν μία νοσταλγική σειρά ρουχισμού, με στόχο το target group των νεαρών ενηλίκων και η Oysho, που διαθέτει περισσότερα από 250 καταστήματα παγκοσμίως, θα παρουσιάσει γυναικεία εσώρουχα, νυχτικά και ρούχα για κορίτσια.
Συλλεκτικά είδη: η συλλογή φιγούρων της Schleich γι’ αυτό το έτος θα έχει σαν θέμα το πάρτυ. Στον τομέα των τροφίμων μία σειρά από νέες άδειες πνευματικών δικαιωμάτων λανσαρίστηκαν το 2008, που περιλαμβάνουν την Develey, την Oy Sinnebrychoff, την Bauer, την Gallina Bianca και την Kardassis.
Τα γλυκά περιελάμβαναν ζελεδάκια με την αντίστοιχη μορφή από την Haribo, σοκολατένια μπισκότα από την Delacre Belgium, πασχαλινά αυγά από την Giochi Preziosi και μία σειρά από ζαχαρωτά και τσίχλες από την ΒΙΡ.