Το παιδαγωγικό τμήμα της Wonderland έχει μελετήσει και σχεδιάσει μία σειρά παιχνιδιών, τόσο για τις ώρες που περνούν τα παιδιά στον οικογενειακό πολυχώρο όσο και για τα παιδικά πάρτι. Αυτό σημαίνει ότι αρκετές ευχάριστες δραστηριότητες μπορούν να εφαρμοστούν τόσο στις ώρες παιχνιδιού την εβδομάδα, όσο και στο πλαίσιο ενός πάρτι σε μία ξεχωριστή ημέρα των παιδιών και των φίλων του.
Για εμάς το παιχνίδι ξεχωρίζει για τη φιλοσοφία και τον συμβολισμό του. Μάλιστα τα παραδοσιακά παιχνίδια, όπως είναι για παράδειγμα το κρυφτό ή οι μουσικές καρέκλες, αποτελούν την αφορμή για εξέλιξη, την έμπνευση και περαιτέρω ανάπτυξη. Άλλωστε δεν είναι καθόλου τυχαίο πως κάποια παιχνίδια και δραστηριότητες υπάρχουν τόσα χρόνια κι αγαπιούνται από όλα τα παιδιά, διαχρονικά.
Μέσα από το «παίζω», το παιδί «υπάρχει», εκφράζεται, βιώνει, μαθαίνει, παρατηρεί και τελικά εξελίσσεται γνωρίζοντας τον εαυτό του και το περιβάλλον γύρω του.
Διαχρονικά παιχνίδια και τα οφέλη τους για τα παιδιά
- Κρυφτό (Ο ένας παίκτης της ομάδας προσπαθεί να βρει τους υπόλοιπους οι οποίοι έχουν κρυφτεί.): Έχετε αναρωτηθεί ποιος είναι ο απώτερος στόχος του πολυαγαπημένου κρυφτού; Μέσα από το κρυφτό, τα παιδιά ελέγχουν τα συναισθήματά τους κι αναπτύσσουν την παρατηρητικότητά τους. Ο έλεγχος συναισθήματος αποτελεί τον πιο βασικό παιδαγωγικό στόχο, που συναντάμε στο κρυφτό.
- Μουσικές καρέκλες (Τοποθετούνται καρέκλες στη μέση και γύρω τα παιδιά. Μια λιγότερη καρέκλα από το συνολικό αριθμό των παιδιών. Τρέχουν γύρω γύρω. Μόλις σταματήσει το τραγούδι απότομα, ο ένας κάθεται στην καρέκλα και ονομάζεται νικητής). Τα παιδιά εξελίσσουν την κινητικότητά τους με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο, αλλά κυρίως αναπτύσσουν στρατηγική σκέψη για να κερδίσουν το παιχνίδι.
- Κυνήγι κρυμμένου θησαυρού (Ένα παιδί κρύβει ένα αντικείμενο, που έχει οριστεί από την ομάδα ως θησαυρός. Οι υπόλοιποι κλείνουν μάτια και γυρνούν πλάτη. Μόλις ο παίκτης το κρύψει, ξεκινάει η αναζήτηση). Και ορίστε ένα παιχνίδι, που θα μας χρησιμεύσει σε κάθε φάση της ζωής μας ως δίδαγμα. Τι είδους δίδαγμα; Σε κάθε στάδιο του παιχνιδιού, κυνήγι κρυμμένου θησαυρού, μαθαίνουμε να επιλύουμε τα προβλήματα που προκύπτουν. Η επίλυση προβλημάτων είναι το «δίδαγμα» και όφελος του συγκεκριμένου παιχνιδιού.
- Μουσικά αγάλματα (Μουσική με ντέφι ή από CD εντός της παιχνιδοκατασκευής. Όσο παίζει η μουσική τα παιδιά χορεύουν στο ρυθμό. Μόλις σταματήσει η μουσική παγώνουν όπου τους πετύχει η παύση). Το μυαλό συντονίζεται με το σώμα κι αυτός ο συντονισμός σώματος συμβαίνει απλά, με τον πιο αρμονικό κι αυθόρμητο τρόπο.
- Ζεστό- κρύο (Παραλλαγή του κρυμμένου θησαυρού, που παίζεται με την εντολή κρύου- ζεστού. Κρύο είμαστε μακριά από το κρυμμένο αντικείμενο, ζεστό, πιο κοντά σε αυτό.) Και κάπου εδώ ανακαλύπτουμε κι αναπτύσσουμε τις ακουστικές δεξιότητές μας, μικροί και μεγάλοι!
- Παντομίμα (Σωματική αναπαράσταση ζώου, επαγγελματικής ιδιότητας κ.λπ. από ένα παιδί, υπόλοιποι προσπαθούν να μαντέψουν). Αυτό το παιχνίδι είναι για όλους και το ξέρουμε καλά. Μας βάζει σε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδικασία, είτε όταν πρόκειται να δείξουμε εμείς στους άλλους περί τίνος μιλάμε είτε όταν καλούμαστε να παρατηρήσουμε τη μίμηση και να κατανοήσουμε τι ψάχνουμε να βρούμε. Ο παιδαγωγικός στόχος εδώ είναι ο συντονισμός του σώματος και φυσικά, η όξυνση της σκέψης, η οποία επιτυγχάνεται πρωτότυπα, αυθόρμητα και μοναδικά.
- Χαλασμένο τηλέφωνο (Παιδιά σε κύκλο, ένα βρίσκει λέξη, τη λέει ψιθυριστά στον διπλανό κ πάει λέγοντας. Ο τελευταίος τη λέει δυνατά.) Το χαλασμένο τηλέφωνο εξασκεί τις λεκτικές κι ακουστικές δεξιότητες των παιδιών και μας μαθαίνει ότι μία ιστορία δε φτάνει ποτέ στα αυτιά μας όπως έχει πρωτοειπωθεί. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα παιδικά παραμύθια.
- Κρεμάλα (Ένα παιδί βάζει λέξη κ τα υπόλοιπα λένε γράμματα προσπαθώντας να τη βρουν. Όσα περισσότερα γράμματα δε βρίσκουν, το παιδί που έχει βάλει τη λέξη προσθέτει μέλη στην κρεμάλα). Τα οφέλη της κρεμάλας «είναι αυτό που φαίνεται», δηλαδή αναπτύσσει τις λεκτικές δεξιότητες των παιδιών.
Τα παιχνίδια στη Wonderland μεγαλώνουν χαμογελαστά και συνεργάσιμα παιδιά
Ακολουθεί μία σειρά παιχνιδιών, τα οποία δημιουργούν το αίσθημα της ομαδικότητας και προωθούν τη συνεργασία. Είναι σημαντικό τα παιδιά να λειτουργούν μαζί, δηλαδή ομαδικά, με άλλα παιδιά από μικρή ηλικία. Έτσι μαθαίνουν να συνυπάρχουν, να ανταλλάσσουν γνώσεις και ιδέες, να συνεργάζονται.
- Παζλ, το οποίο προάγει παράλληλα την αναλυτική σκέψη.
- Σκυταλοδρομία (Το παιχνίδι ξεκινάει με δύο ομάδες σε σειρά. Αρχίζουν οι πρώτοι από κάθε ομάδα με τη σκυτάλη, τρέχουν μέχρι το ορισμένο σημείο, επιστρέφουν και δίνουν στον επόμενο. Επαναλαμβάνεται μέχρι να παίξουν όλοι. Νικήτρια είναι η ομάδα που έχουν τρέξει πιο γρήγορα στο τέλος όλοι οι παίκτες με τη σκυτάλη).
- Περπάτημα με διαφορετικούς τρόπους (Με τον ποπό, τα γόνατα, ακόμη και μιμούμενα τον τρόπο που περπατούν τα ζωάκια). Το συγκεκριμένο παιχνίδι αναδεικνύει τον αυθορμητισμό των παιδιών στο μεγαλείο του κι αναπτύσσει, μαζί με τη συνεργατικότητα για περισσότερο fun κι έμπνευση, τις κινητικές δεξιότητές τους.
- Τσουβαλοδρομία (Παρόμοιο με σκυταλοδρομία, μόνο που τα παιδιά είναι μέσα σε τσουβάλια και χοροπηδούν, για να ενισχυθεί ο βαθμός δυσκολίας).
- Παιχνίδι με στόχους: Εδώ καταλαβαίνουμε τη διαφορά του αυθορμητισμού από τον παρορμητισμό, αφού ο στόχος είναι ο έλεγχος του παρορμητισμού και η λήψη μίας απόφασης.
Παιχνίδια με κέφι και μπρίο!
- Λίμπο με σκοινί: Συμβάλλει στην ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών.
- 1,2,3 κόκκινο φως (Ένα παιδί στέκεται γυρισμένο στον τοίχο, ενώ τα υπόλοιπα σχηματίζουν μια γραμμή αρκετά μέτρα μακριά του. Λέει «Ένα – δύο – τρία κόκκινο φως», τα παιδιά παίρνουν διάφορες στάσεις. Μόλις σταματήσει, γυρίζει απότομα προς το μέρος των παιδιών. Αν κάποιο από΄ αυτά κουνιέται, «καίγεται» και δεν παίζει άλλο). Ενισχύει τα αντανακλαστικά του παιδιού.
- Ντόμινο: Τα οφέλη αφορούν στη λεπτή κινητικότητα των παιδιών. Η τελευταία αποτελεί ένα αναπτυξιακό ορόσημο των παιδιών και σχετίζεται με τους μικρούς μύες του σώματός τους.
- Μπόουλινγκ: Τα οφέλη εντοπίζονται στην αδρή κινητικότητα, η οποία σχετίζεται με τη μυϊκή δύναμη- αντοχή και την καλή φυσική κατάσταση των παιδιών. Τα παιδιά ισορροπούν, βάζουν δύναμη για να ρίξουν τις κορίνες, θέτουν στόχο και με την κατάλληλη μυϊκή κίνηση τον επιτυγχάνουν.