Η δομή της οικογένειας και ο τρόπος που επικοινωνούν τα μέλη της μεταξύ τους, έχει αλλάξει ριζικά. Ο χρόνος που αφιερώνουμε στην οικογένεια είναι πλέον περιορισμένος λόγω της πιεστικής καθημερινότητας και κάποιες παραδοσιακές συνήθειες, τις έχουμε αφήσει στο παρελθόν.
Η ομάδα της Wonderland έχει τονίσει αρκετές φορές μέσα από τα άρθρα αλλά και τη λειτουργία του χώρου της, την αξία της οικογένειας και τη σημασία που έχει να της δίνουμε χρόνο. Αυτός άλλωστε ήταν και ο αρχικός στόχος με τη δημιουργία του οικογενειακού πολυχώρου μας.
Αλήθεια πόσο χρόνο θέλουν τα παιδιά μας; Τι σημαίνει «αφιερώνω ποιοτικό χρόνο στην οικογένεια»; Το μόνο σίγουρο είναι πως τα παιδιά έχουν ανάγκη από περισσότερο χρόνο. Όσο και αν τους δώσουμε, θέλουν παραπάνω! Η διαφορά όμως, τόσο για εκείνα όσο και για εμάς, έγκειται στην ποιότητα του χρόνου.
Το πιο σημαντικό από όλα είναι να μη βλέπουμε τον χρόνο με τα παιδιά ως υποχρέωση. Να μην ψάχνουμε χρόνο για δώσουμε στα παιδιά μας, αλλά να τον δημιουργούμε. Όταν “ψάχνουμε” χρόνο, μιλάμε για ΕΛΕΥΘΕΡΟ χρόνο ενώ όταν τον δημιουργούμε, τότε είναι που κάνουμε λόγο για “ΠΟΙΟΤΙΚΟ”.
Τα παιδιά έχουν ανάγκη να παίζουμε, να επικοινωνούμε, να μοιραζόμαστε μαζί τους. Δε μένουν στη διασκέδαση, αφού αναγνωρίζουν την αξία του να περνάμε χρόνο μαζί ακόμη και μέσα στα απλά, καθημερινά που σχετίζονται με τις βασικές ανάγκες τους (π.χ. μπάνιο, φαγητό, διαλέγουμε τα ρούχα που θα φορέσουν αύριο στο σχολείο). Ας αφήσουμε λίγο στην άκρη το ζήτημα της διάρκειας του χρόνου και ας δώσουμε βάση στην προσοχή και τη βαρύτητα της ολοκληρωμένης παρουσίας (σωματικά και πνευματικά). Ας κάνουμε focus στις στιγμές μαζί τους…
Η χαρά είναι- και πρέπει να είναι- αναπόσπαστο κομμάτι της παιδικής ηλικίας. Αυτή δηλώνει την ευχαρίστηση του κοινού χρόνου και αυτή αποτελεί τελικά την κινητήριο δύναμη των παιδιών για την ανάπτυξη και εξέλιξή τους. Η χαρά τούς δίνει την απαιτούμενη ασφάλεια.
Ο χρόνος που τους αφιερώνουμε, θέλουμε σύμφωνα με τους ειδικούς να είναι εναρμονισμένος με τις ανάγκες, τους ρυθμούς ανάπτυξης και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Καμιά φορά λοιπόν αξίζει να φτιάχνουμε το πρόγραμμα της εβδομάδας ή της ημέρας μαζί τους, με ερωτήσεις όπως «τι καινούργιο θέλεις να μάθεις»;, «Ποιο μέρος σκέφτεσαι να επισκεφθούμε μαζί;» κτλ.
Οι ψυχολόγοι και άλλοι επιστήμονες από τον παιδαγωγικό κλάδο, τονίζουν πως οι χαλαροί δεσμοί δεν προσφέρουν κάτι ωφέλιμο στα παιδιά. Αυτό που έχουν πραγματικά ανάγκη είναι οι εμπειρίες, η γνώση και η ανάπτυξη σε όλους τους τομείς. Προς αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, φροντίζουμε να δημιουργούμε ευκαιρίες μάθησης για τα παιδιά μας που θέλουν να πειραματιστούν, να επεξεργαστούν, να ανακαλύψουν, να παρατηρήσουν, να διαπιστώσουν, να κατανοήσουν, να ζήσουν τα ίδια από πρώτο χέρι.
Μάλιστα το συγκεκριμένο στάδιο της ανάπτυξης μίας πολύπλευρης προσωπικότητας, που από τη φύση του έχει κάθε παιδί, είναι κυρίως στις ηλικίες των 0 έως 6 ετών. Τότε βάζουμε τα θεμέλια μαζί με τα παιδιά, με εμάς τους γονείς να λειτουργούμε ως πρότυπα κοινωνικοποίησης και γνώσης.